5 mituri false despre lucratul de acasa

pexels-photo

Stim ca trendul de freelance si antreprenoriat, care este intr-o crestere exponentiala, promite ca poti face o groaza de bani si creste o afacere in timp ce lucrezi de acasa, in pijamale.

Suna atat de bine incat ne-am da demisia chiar astazi si ne-am relaxa la o sesiune de munca stand pe canapea si sorbind din cana de cafea.

Cand te hotarasti sa faci acest pas si sa incepi sa lucrezi de acasa, s-ar putea sa ai o surpriza si sa nu fie atat de usor.  Acel scenariu ideal de viata echilibrata intre libertatea oferita de un program flexibil si productivitate maxima nu este imposibil de atins, dar nici atat de usor precum credem la inceput

Acum ca ne-am facut incalzirea intr-un mod mai pragmatic, este cazul sa mentionam si faptul ca, oricat de dificil ar parea, merita sa faci acest pas!

Avantajele sunt coplesitor de convigatoare:

• Poti petrece mai mult timp cu familia,

• Lucrezi intr-o atmosfera calma si confortabila,

• Elimini total timpul irosit cu drumul catre si inapoi de la locul de munca,

• Esti propriul tau sef si iti gestionezi munca asa cum doresti.

Se poate trai bine si confortabil lucrand pe cont propriu si mai mult ca sigur vei fi mai fericit construind propria ta afacere, decat ai fi lucrand sa cresti afacerea altcuiva.

Sa fii propriul tau sef iti da un sentiment de libertate si de responsabilitate pe care rar il obtii lucrand pentru o companie. Provocarea sta in a te mentine productiv atunci cand esti propriul tau sef, deoarece asta inseamna ca trebuie sa ai disciplina necesara pentru a te responsabiliza singur.

Un alt aspect esential de luat in calcul atunci cand vrei sa iti gestionezi eficient business-ul, lucrand de acasa, este sa ai grija ca liniile care delimiteaza viata ta personala de viata profesionala, sa fie respectate.

Este foarte usor, atunci cand casa iti este si birou si loc de odihna, ca activitatile personale sa se intrepatrunda cu cele profesionale, dar daca nu esti Kim Kardashian si daca succesul tau profesional nu presupune fix asta, atunci vei observa cum aceasta lipsa de separare iti afecteaza productivitatea si in final, bunul mers al afacerii.

Initial, este normal sa te bucuri de faptul ca ai libertatea sa faci ce vrei, cand vrei, si ca nu trebuie sa respecti rigorile impuse de un loc de munca conventional. Aceasta libertate este atat de atragatoare incat e posibil sa devii delasator doar de dragul de a renega politicile enervante de la un loc de munca corporatist, precum un orar fix sau o tinuta business.

Acum va trebui sa devenim iar putin antipatici, pentru ca urmeaza sa demolam inca un mit:

“Pentru a avea succes lucrand de acasa este nevoie de mult mai multa disciplina si responsabilitate din partea ta decat ar fi nevoie daca ai lucra “pentru altcineva.”

“Casual” nu este o optiune, pentru ca daca vrei sa ai succes trebuie sa te prezinti si sa te afisezi ca un profesionist, iar asta este foarte greu atunci cand tii o videoconferinta din varful patului.

Chiar daca vrei sa crezi ca nu conteaza acest lucru, creierul nostru lucreaza bazat pe ce ii este familiar, iar patul este locul de odihna si indiferent cat de mult vei incerca sa fii prezent si focusat in totalitate, vei descoperi ca esti foarte relaxat si putin prea confortabil pentru a te dedica in totalitate activitatii respective.

Pentru a beneficia de toate avantajele fara a iti compromite productivitatea sau echilbrul dintre viata profesionala si personala este nevoie sa constientizezi care sunt cele mai mari capcane care se ivesc in aceasta situatie si care sunt cele mai bune modalitati de gestionare a acestora.

lucrezi de acasa

1. “Pot lucra in pijamale” 

Pare relaxant si constructiv la inceput dar atunci cand te surprinzi ca la 5 dupa-amiaza esti in continuare in pijamale, si ca ai intarziat cu predarea proiectului catre client incepi sa iti pui intrebari serioase. Faptul ca stai in confortul propriului camin te indeamna la procrastinare, care la randul ei duce la auto-invinovatire si lipsa de motivatie. Un cocktail periculos, nu doar pentru succesul business-ului tau cat si pentru sanatatea ta mentala.

Nu iti sugeram sa te imbraci office atunci cand lucrezi de acasa, ci doar sa iesi neaparat din pijamale si sa te imbraci in ceva confortabil dar nu de casa. Genul de haine in care te-ai duce pana la banca.

Atunci cand alegi sa te imbraci special pentru a incepe sa muncesti, iti spui tie insuti ca este timpul sa treci in starea de spirit necesara pentru a fi productiv si a munci eficient si nu ii dai creierului tau nici o scuza sa procrastineze.

Un alt avantaj este ca te vei simti mult mai increzator sa discuti cu clientii. Chiar daca ca aveti o conversatie la telefon, in care ei nu iti pot vedea outfit-ul, tot iti da un spor de incredere mai mare sa discuti cu clientii imbracat in haine de strada, decat in trening.

2. “Pot lucra de pe canapea”

Desi toti avem zile mai lenese, cand lucram tolaniti pe canapea, este important ca aceste zile sa fie exceptia de la regula si nu un obicei.

Cel mai important sfat pe care ti-l putem da si pe care il sustinem cu tarie este: Creaza-ti un birou!

Merita sa investesti intr-un spatiu de munca desemnat special pentru business-ul tau, unde nu au loc probleme personale, si unde nu poti fi distras de la ce ai de facut. Vei observa o crestere incredibila in productivitatea ta.

Cativa factori de care trebuie sa tii cont atunci cand iti pregatesti un birou de unde sa lucrezi:

  • Sa fie izolat cumva de restul casei, intr-un loc in care nu se desfasoara alte activitati cu exceptia celor legate de business
  • Sa fie lumina naturala din belsug
  • Sa iti permita sa lucrezi in liniste

Dar ce te faci daca nu ai suficient spatiu pentru a iti face un birou mare. 

Poti incerca un birou la care sa stai in picioare. Acest nou trend promoveaza statul in picioare atunci cand lucram. Cei care l-au incercat sustin ca au avut mai putine dureri de spate si au evitat picioarele amortite sau pozitia cocosata care bantuie toti calculatoristii profesionisti.

Un astfel de birou, pe langa faptul ca pare un mod mai sanatos de a lucra, este avantajos si atunci cand spatiul este o problema.

Daca spatiul pe care il ai la dispozitie nu este generos, s-ar putea ca amenajarea unui loc destinat afacerii tale sa fie o provocare.

Stim ca te ajuta mai mult sa vezi decat sa citesti asa ca am creat un top 10 sugestii de amenajare a unui spatiu mic intr-un birou practic si interesant. Orice solutie ai alege, tine minte 2 concepte care, daca te ghideaza, te vor ajuta foarte mult: Minimalismul & Organizarea

3. “Imi fac singur programul”

Suna minunat! Gata cu trezitul la 6 dimineata si cu o masa grabita la pranz. Timpul tau iti apartine, in sfarsit, si planuiesti sa profiti de el la maxim.

Doar ca lucrurile nu stau chiaaar asa. Sa ai un program fix este cea mai eficienta metoda de time-management. Oricat de mult ti-ar placea sa lucrezi noaptea sau seara, clientii tai lucreaza intre orele 09:00-18:00 si te vor contacta in acel interval orar, ceea ce te va forta sa lucrezi in timpul tau liber.

Asta ne duce cu gandul la urmatorul argument in favoarea unui program de lucru conventional: Lucrand in acest interval orar este mai usor sa diferentiezi intre timpul alocat activitatilor profesionale si celor personale.

Altfel vei fi tentat sa te concentrezi putin pe munca si apoi sa iei o scurta “pauza” pentru a face cateva treburi prin casa, apoi sa revii pentru inca o ora de munca, urmata de un drum pana la magazinul din colt, si tot asa, pana cand te trezesti ca in loc sa muncesti “groaznicele” 8 ore/ zi intre 09:00 si 18:00, muncesti 10-11 ore pe zi si nici nu te bucuri de acele pauze pentru ca nu sunt delimitate concret ca timp liber pe care sa il poti planifica si dedica activitatilor personale.

Cand ai un program fix stii clar care este timpul dedicat muncii si poti separa viata profesionala de cea personala astfel incat sa te bucuri cu adevarata de recompensele ambelor aspecte principale ale vietii tale.

4. “O sa fac doar ce imi place! Fara munca administrativa, scarboasa”

De multe ori credem ca, daca am fi propriul sef, am putea sa prioritizam ce este important si sa scapam de munca administrativa, scarboasa, care ni se pare ca ne fura din timp fara sa ne ofere, in schimb, un real progres.

Adevarul este ca lucrand de acasa, va trebui sa gestionezi in sistem propriu toate actele si documentele care vin in responsabilitatea oricarui manager.

Succesul businessului tau depinde de o administrare eficienta nu doar de servicii sau produse de calitate.

Inca de la inceput vei vedea cum proaspat organizatul birou incepe sa se umple de hartii si te va afecta mai mult decat crezi. Un birou aglomerat iti da senzatia greoaie de lucru in stres si poate duce la o dezorganizare mult mai mare.

Ar fi pacat sa lasi treburile administrative si hartiile sa stea in calea succesului tau, asa ca imbratiseaza aceasta realitate si optimizeaza-ti biroul pentru a o gestiona impecabil.

Pentru cei care se confrunta cu aceasta problema avem un articol dedicat organizarii de documente astfel incat sa ai un sistem simplu si eficient de sortare care te va salva de la efectele inevitabilei entropii: Cum am reusit sa scap de aglomeratia de documente din casa” 

5. “Acasa nu are ce sa ma distraga de la munca” 

La o prima impresie esti sigur ca vei lucra mai mult intr-un timp mai scurt pentru ca nu are ce sa te distraga asa cum patesti la birou, in cadrul unei companii. Acolo ai impresia ca odata la 10 minute vine cate un coleg si te intrerupe din ceea ce ai de facut pentru a iti da ceva nou de facut sau doar de dragul de a schimba o vorba la cafea. Mediul te distrage si nu iti poti termina treaba la fel de repede cum ai reusi sa o faci, daca ai putea sa te concentrezi.

In schimb, acasa pare mediul ideal pentru a munci cu spor deaorece nu sunt atat de multe lucruri care sa iti distraga atentia de la ceea ce faci.

Adevarul este undeva la mijloc. Acasa vei avea cu siguranta un mediu mai calm si confortabil decat la un birou plin de colegi insa, asta nu inseamna neaparat ca vei folosi acest lucru in scopuri productive.

Tentatiile sunt multe si tin de confort si procrastinare. Te vei ridica sa iti iei o gustare, sa dai drumul la televizor, sa iti faci un ceai, sa te intinzi putin pe canapea, sa iti verifici Facebook-ul, pentru ca, in sfarsit, nu mai sta nimeni sa se uite peste umarul tau.

Acesta este unul din argumentele principale pe care le aducem in discutie atunci cand spunem ca, sa lucrezi de acasa presupune o disciplina mult mai riguroasa decat sa lucrezi la o firma, cu seful zi de zi acolo, ca sa te responsabilizeze.

Pentru a iti atinge potentialul maxim atunci cand muncesti de acasa va trebui sa incerci pe cont propriu diferite metode de lucru si de organizare a spatiului in care lucrezi. Daca ai o metoda care functioneaza pentru tine, sau alte sfaturi pentru a lucra de acasa cat mai productic, abia asteptam sa le aflam!

Suntem curiosi cum este experienta ta in acesta privinta.

Care au fost cele mai grele provocari atunci cand ai inceput sa lucrezi de acasa si, mai ales, cum le-ai depasit?

Leave a Reply